tirsdag den 11. august 2009

Hvad tænker de mon på?

Der er et gammelt ordsprog, som siger, at det er bedre at sidde på kroen og tænke på kirken, end det er at sidde i kirken og tænke på kroen.

Derfor måtte jeg lige have et billede med af den udskæring, som findes på forreste stolerække i slotskirken på Kronborg (i venstre side):

Nikon D70, Nikkor 18-70mm @ 40mm, 1/15s F4,5 ISO800, håndholdt, ingen flash

Læg mærke til, hvad der er mest slidt - hvad mon de, som har været på vej i kirke, her har tænkt på?

Jeg valgte at tage billedet præcist forfra (så præcist som det nu kan være, uden direkte at måle efter), og det er fordi, at der er både lodrette og vandrette linier i motivet; lodrette og vandrette linier vil helt naturligt blive sammenlignet med kanterne, og derfor skal de enten helst flugte - eller alternativt helt tydeligt ikke gøre det. Eller mere generelt, hvis geometrien er en del af kompositionen, så skal den være så korrekt som muligt, ellers vil det stjæle opmærksomheden.

Samtidig er det interessante placeret i centrum (nemlig den smukke dame, som mit webalbum i øvrigt genkender som et ansigt, og derfor spørger om navnet på), og der jo umiddelbart ikke i ovenensstemmelse med tommelfingerreglen om tredjedelene - jeg valgte dette fordi, at jeg synes, at resten af motivet naturligt dannede en fin ramme.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar