mandag den 3. august 2009

Årets gæst: Tidselsommerfuglen

Jeg har egentlig halvt lovet, at jeg ville skrive lidt om de mest almindelige danske sommerfugle, men vi har lige nu fået en speciel gæst på besøg, nemlig tidselsommerfuglen (vanessa cardui).

Nikon D70, Micro Nikkor 105mm VR, 1/350s F8 ISO200

Tidselsommerfuglen er en god flyver, og er kendt over hele verden; nogle betegner den endda som verdens mest udbredte sommerfugl. Tidselsommerfuglen kan dog ikke overvintre i Danmark, og iflg. Wikipedia ses den rundt regnet kun hvert 10. år - og i følge Felthåndbogen var sidst, at den var talrig i Danmark i 2003.

Nikon D70, Micro Nikkor 105mm VR, 1/125s F8 ISO200, flash

Tidselsommerfuglen er en relativt stor sommerfugl, som kan have et vingefang på op til 6 cm - for mig at se, så er vingerne også en anelse mere spidse end for andre sommerfugle. Den er svær at forveksle med andre sommerfugle - det skulle måske lige være med admiralen, men de er meget mørkere (og indtil videre har jeg kun set en enkelt admiral i år).

Nikon D70, Nikkor 18-70mm @ 70mm, 1/250s F16 ISO400

Ovenstående billede med de to tidselsommerfugle i en tidsel er taget, før jeg vidste, hvad de hed - det var mens jeg var på ferie på Bornholm, og tidslen er fra haven ved Landbrugsmuseet Melstedgård (nær Gudhjem). Der var så mange af dem på hele Bornholm, at jeg måtte have et billede af dem, så jeg kunne identificere dem - jeg kunne sådan set godt have sparet mig, for som de øvrige billeder viser, så er der også rigtigt mange af dem i min egen have.

Der er flere billeder af tidselsommerfugle i mit album - her er et link til de billeder, som jeg har fået tagget med artsnavnet: Vanessa cardui (jeg har bemærket, at den danske Wikipedia artikel kalder arten for "Cynthia cardui", men Cynthia er underslægten).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar