fredag den 31. juli 2009

Valg af farveprofil

Lige nu sidder jeg og griner lidt af mig selv. Ovre hos Rasmus har jeg lige gjort mig klog på farveprofiler (og jeg mener jo nok, at jeg har i hvertfald en grundlæggende forståelse af, hvad det er) - og så opdager jeg, at jeg selv er blevet fanget på det forkerte ben!

Jeg brugte i lang tid, og med stor glæde Rawshooter, fra Pixmantec, men så blev programmet "forladt", da Adobe købte Pixmantec. Der var noget snak om, at teknologien i stedet blev grundlaget for Adobe Lightroom. Jeg ville nok være forsat med at bruge Rawshooter, hvis ikke det dels kun virker det kun til MS-Windows (og det er efterhånden ret sjældent at jeg bruger MS-Windows), og dels var det nødvendigt at reinstallere, hvilket er svært, når der er lavet noget DRM-lignende i installationsprocessen (det var "gratis", men der blev insisteret på "registrering"). Det korte af det lange er, at jeg for ikke så længe siden skiftede Raw-converter.

Måske skulle jeg have skiftet til UFRaw, men jeg kunne bedre lide Rawstudio, for UFRaw forekom mig for omstændelig med min måde at arbejde med flere billeder ad gangen. UFRaw kan ellers tydeligvis langt mere - og den fungerer iøvrigt også som plugin til GIMP, så man kan læse Rawfiler ind i GIMP via UFRaw. Men mon ikke de begge baserer sig på DCRaw til at læse Raw-filerne?

Efter skiftet vil jeg godt indrømme, at jeg af og til undrede mig over, at jeg som tommelfingerregel skulle sidde og give billeder lidt mere lys, konstrast og farvemætning. Det er jo ikke altid, at sådan noget sidder "lige i øjet", så jeg tænkte at jeg nok var blevet mere sjusket. Jeg burde nok have overvejet hvorfor, at det som regel altid lå til at den samme side. Men så var det at Rasmus ledte mig på sporet af farveprofiler, og ja sandelig om ikke Rawstudio brugte en "default" farveprofil. Nu har jeg skiftet til den Nikon D70 farveprofil, som kommer med UFRaw (se her), og nu ser mine billeder meget bedre ud uden at jeg behøver at justere så meget.

Så jeg kan stadig tage billeder - jeg kan bare ikke finde ud af computere! Tak til Rasmus for at lede mig på sporet.

1 kommentar:

  1. Jeg er glad for, at jeg (uforvarende) hjalp dig på sporet af en løsning på dit problem :-)

    Hvis jeg skal blive lidt højtflyvende, så er det noget af det, jeg drømte om ville ske, da jeg startede med at blogge - at nogen på et tidspunkt kunne bruge mine skriverier til noget.

    SvarSlet