lørdag den 10. juli 2010

Blodplet

Jeg fik et praj fra en trofast læser om, at det er efterhånden er et stykke tid siden, at jeg har skrevet om sommerfugle her. Det må vi se at få gjort noget ved (ja, ironi er fuldkommen spildt på mig ;-) ).

Nu begrænser jeg mig normalt til dagsommerfugle, som der er knapt 100 arter af i Danmark - ud af ca. 2.500 arter af sommerfugle i Danmark i alt, hvis man regner småsommerfugle og natsommerfugle med. Men denne gang er en undtagelse, for jeg vil skrive lidt om Blodplet, som er en ugle:

Nikon D70, Micro Nikkor 105mm VR, 1/60s F5.6 ISO200


Jeg husker den selv som værende lidt mere mættet i farverne, altså lidt mere grå og lidt mere lyserød - men kan skal vist være ret aristokratisk for at kunne mene, at den er blodrød!

Blotplet (Tyria jacobaeae) er, som man næsten kan gætte ud fra farverne, uspiselig. Det skyldes at den som larve hovedsagelig lever af engbrandbærer (Senecia jacobaea), og igennem den optager store mængder af giftige alkaloider (af andre alkaloider kan f.eks. nævnes stryknin og nikotin, samt morfin og kodein). Hvis man ses engbrandbærer blive ædt ned til stubhøjde af mange sorte larver med gule striber, så er der tale om blodplet.

Blotplet er en natsommerfugl og den bliver tiltrukket af lys - men den nævnes også som dagaktiv, da den nemt kan forstyrres medens den sidder i f.eks. højt græs. Det var også sådan at jeg opdagede den, for jeg var ved at klippe græsplæne i min have, da den fløj op foran mig - så kunne græsplæne ellers være græsplæne, for jeg måtte lige ind efter kameraet!

Flyvetiden er nok ved at være overstået for i år - den skulle flyve i maj-juni. Arten er dog under udbredelse i Danmark for tiden (mon dette kan forlænge flyvetiden til engelske tilstande, hvor den flyver ind i juli?).

Nu har jeg i indledningen sagt, at arten tilhærer ugle-familien (Noctuidae), og det gør jeg med henvisning til fugleognatur.dk - men som man kan se af linket til fugleognatur.dk, så er klassifikationen under ombrydning for tiden ... og ser man på wikipedia, så henregner de stadig blodplet til familien af bjørnespindere (Arctiidae) - iflg. fugleognatur.dk er det nu i stedet en underfamilie (Arctiinae).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar