onsdag den 30. juni 2010

Måneopgang

De få, som følger med i mit buzz, vil vide, at jeg har været ude for at fotografere en måneopgang; og en fuldmåneopgang oveni (teknisk set var den vist nok kun 97% fuld, men det snakker vi ikke mere om, vel?).

Nikon D70, Nikkor 70-300mm VR @ 300mm, 1/45s F8 ISO200, stativ


Sådan nogle billeder kræver at man er på rette tid og sted, og det kræver helt klart held - men der er to lidt oversete forhold omkring held:

Det ene er, at man også skal formå at udnytte det, og sandt at sige, så kunne jeg godt have brugt mere tid på at spejde gode steder; der var mange vinkler, som jeg først opdagede, da lyset var væk - og det er der ingen undskyldninger for ... det var dårlig forberedelse.

Det andet er, at held kan skabes. Ja, ikke sådan at forstå, at held kan gøres til en sikker ting - så langt fra - der er som oftest stadig betydelig usikkerhed omkring udfaldet; men man kan sørge for at få så gode odds som overhovedet muligt.

Når man hører, hvordan jeg forbedrede mine chancer her, så vil man sikkert tænke at der er tale om snyd - men husk så på, at der findes godt snyd og dårligt snyd ... og jeg vil klart mene, at der her er tale om godt snyd!

Nikon D70, Nikkor 70-300mm VR @ 300mm, 1/45s F8 ISO200, stativ


Og snyden er "The Photographers Ephemeris" (download til windows/mac/linux), som er et program, som for et givent sted og dag viser sol- hhv. måne-opgang og -nedgangs retning og tidspunkt (samt en række andre hjælpeværktøjer til at bestemme lyset højde og retning).

Jeg havde lige hentet det, og kunne straks se, at det sagde at om en halv time var der ideelle forhold lige hvor jeg bor! Jeg fik derfor travlt, og resultatet ses her (det forklarer også den manglende rekognoscering).

Jeg er - alt taget i betragtning - godt tilfreds med resultat, uden dog at være blind for, at der er gode muligheder for at gøre det bedre. Det er derfor næppe sidste gang, at jeg har prøvet det! Det mangler kun en ting for at det er perfekt, og det er integration til DMI's lokalvejrudsigt!

PS: Det fås også til iPhone, men det må I i givet fald selv finde.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar