søndag den 31. januar 2010

Vinter

Da firmaets foto-nørde-sammenrend udskrev en fotokonkurrence om efterårsbilleder, da lavede jeg et web-album med efterårsbilleder - og i modsætning til, hvad jeg ellers ofte gør, så lovede jeg mig selv også at fjerne billeder fra albummet, hvis der kom nogle, som jeg syntes var bedre. Det virkede godt, så det vil jeg prøve igen, og denne gang med vinterbilleder:

På Skanderborg Sø har kommunen anvist et område, hvor de har målt isen til at være sikker. De har endda fejet sne væk, og sat skilte op, hvor der står, at man stadig selv skal tænke sig om. Lige ved siden af, er der en bro, og for enden af den bro, er isen helt tydelig ikke sikker - men der er bare altid nogen, som skal prøve alligevel!

Isen ER usikkerNikon D70, Micro Nikkor 105mm, 1/750s F8 ISO200
(bemærk, at eksponeringen nogenlunde rammer "Sunny 16").

OK, jeg skal nu ikke tale for højt, for jeg førte altså empirisk bevis for, at isen kunne bære vægten af en voksen mand her:
Nikon D70, Nikkor 70-300mm G @ 70mm, 1/750s F8 ISO200

Billederne var egentlig taget en dag, hvor jeg var uden for lede efter noget helt andet - og selvom jeg havde spændt min nye fotorygsæk på ryggen, så var det helt tydeligt, at jeg ikke tænkte billeder. Og hvis man skal have billeder med hjem, så skal man gøre sig umage for at se motiverne - det er vist det, som Michael Freeman kalder "The Photographer's eye" (i øvrigt en vidunderlig bog, som jeg nok skal anmelde her engang).

Men selvom at mine tanker var andre steder, så kunne jeg ikke overse dette panorama udover det, som man i Skanderborg kalder "Oddervejsbakken" - jeg har sagt det før, og jeg mener det stadig: vi må have Danmarks flotteste kælkebakke:
Nikon D70, Nikkor 18-70mm G @ 56mm, 1/1500s F4.8 ISO200

Man kan se ud af billedets data se, at lyset var ved at svinde - det ligger omkring 1,5 EV under "Sunny 16", og så har jeg endda bevidst valgt at undereksponere for at bevare stemningen (jeg burde nu nok have valgt en længere lukkertid og en mindre blænde, men det er en anden snak).

Der er flere billeder i albummet, som jeg - som vanlig fuld af fantasi og kreativitet - kalder for V10; der kan man bl.a. se en issejler og en quad bike på isen, men kun indtil at jeg får taget nogle bedre vinterbilleder...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar