mandag den 14. september 2009

Light: Science & Magic

For snart et års tiden siden faldt jeg over en anbefaling af bogen Light: Science and Magic: An Introduction to Photographic Lighting af Steven Biver, Paul Fuqua og Fil Hunter. Jeg havde allerede en håndfuld fotobøger, som jeg har lært meget af, og mente nok at have hørt historien om det grundlæggende tit nok; derfor havde jeg egentlig også besluttet mig for, at jeg ikke ville købe flere bøger om fotografering. Men anmeldelsen priste dels denne bog i høje toner som værende en klassiker, dels lovede den, at bogen ikke var om fotografering som sådan, men kun om belysning. Så jeg bed på - belysning er noget, som jeg aldrig har forstået, så det kunne vel ikke skade.

Hvorvidt det er klassiker skal jeg ikke kunne sige, men jeg vil godt skrive under på, at det ikke er en fotobog som sådan: der står rent faktisk ikke noget om kameraer, objektiver, lukkertider, blænder, dybdeskarpheder el.lign. Hvis man med andre ord ikke mener, at man er fortrolig med sit udstyr, dets betjening og muligheder, så skal man ikke tro, at denne bog kan hjælpe en. Man skal heller ikke købe den fordi, at man tror, at der er flotte billeder i, for alle billederne er udvalgt for at være instruktive og ikke for at være imponerende. Det er kort sagt en fagbog om fotografisk belysning, og den er tro imod den afgrænsning.

Undertitlen er "Science & Magic", og det er egentlig nok lidt misvisende, hvis man læser det ganske ordret. Om videnskabsdelen siger de f.eks. selv flg.:
We could offer you mathematical formulas to calculate an acceptable distance between the light and the subject at any given angle (and for any given acceptable side-to-side exposure error), but you would not use the formulas because you do not need them. The human eye is good at judging the acceptable compromise distance, provided the photographer is aware of the potential from the start. (s.58)
Og det er faktisk ånden i bogen - der er ingen lange udredninger om kvantemekanik eller bølgeligninger, for der er ingen brug for det. Der refereres til regler som f.eks. at intensiteten af lys aftager med kvadratet på afstanden, men det med den samme selvfølgelighed, som man ville omtale vægt og tyngdekraft; det jo af noget, som vi alle har en glimrende hverdagsforståelse af, uden dermed at kunne Newtons eller Einsteins ligninger til fingerspidserne.

Magien er det faktisk også så som så med, for alt er grundigt forklaret undervejs, og det i et letforståeligt sprog. Bevares, der er faktisk tit, at man oplever at sidde med en "nå, på den måde"-følelse, så det er ikke fordi at ambitionerne mangler.

Men det stadig en fagbog, og den kommer overraskende vidt omkring - jeg er på anden gennemlæsning nu, for jeg blev forledt af, hvor nemt læst den rent sprogligt er, til at undervurdere hvor vigtigt indholdet er, og hvor mange informationer der reelt er i teksten. De siger stort set kun tingene en gang, og derfor skal man gøre sig umage med at give sig tiden til at lade det synke ind.

Bogen har flg. kapitler:
  1. How to learn lighting
  2. Light: The raw material of photography
  3. The management of reflections and the family of angles
  4. Surface appearances
  5. Revealing shape and contour
  6. Metal
  7. The case of the disappearing glass
  8. An arsenal of lights
  9. The extremes
  10. Traveling light
De fleste af kapitlerne indhold giver sig selv, men det bør lige nævnes at kapitel 8 er om belysning ved portrætfotografering, og kapitel 9 er om belysning, når man fotografer andre vanskelige motiver (udover dem, som har fået deres eget kapitel), som f.eks. er hvid-på-hvid eller sort-på-sort. Kapitel 10 prøver at behandle problemstillingen med belysning udenfor en studiosammenhæng, for det er begrænset hvor meget lys, man rent faktisk kan slæbe med.

Personligt synes jeg, at kapitel 8 og 10 falder lidt udenfor. Kapitel 8 om portrætter er på mange måder alt for konkret til at være i denne bog, og på den anden side kan et enkelt kapitel ikke rigtigt yde emnet fuld retfærdighed. Det er godt skrevet og fuld af information, men man sidder tilbage med følelse af, at det er noget, som de har skrevet fordi at de ikke følte, at man kunne skrive en bog om fotografisk belysningen uden også at snakke om portrætfotografering. Eller sagt på en anden måde: hvis din interesse hovedsageligt retter sig imod portrætfotografering, så findes der bedre bøger om det emne.

Kapitel 10 om "lys på farten" er på mange måder et kapitel, som prøver at spænde over mere end pladsen tillader, og resultatet er, at det bliver lidt tyndt. Bevares, der er da fuld af gode råd, som f.eks. at passe på med at blande lyskilder med forskellig farve, men det ender med at være lidt spredt fægtning.

Hvad kan man så forvente sig efter at have læst bogen? Tager man bedre billeder? Næh, det synes jeg nu ikke, at jeg kan påstå, at jeg gør. Eller måske snarere "måske", for bogen har rent faktisk gjort en forskel: nu kan jeg bedre forstå, hvad som virker - og i nogen grad hvorfor. Tag f.eks. denne lille artikel om et iøvrigt glimrende billede af nogle martiniglas inkl. forklaring af, hvordan det er lavet: det er som taget direkte ud af kapitel 7, og kapitel 7 forklarer faktisk ganske glimrende, hvorfor det bør gøres på den måde, som artiklen beskriver. Efter at have læst bogen, så har jeg med andre ord alle de elementer, som teknikken i dette billede består af - om jeg så ville formå selv at regne det ud, er en anden snak...

Ville jeg så købe bogen med den viden, som jeg har i dag? Ja, faktisk, men det er i høj grad fordi at jeg er typen, som bruger lang tid på at læse how-to's om lyssætningen på nettet (som i eksemplet med martiniglassene ovenfor), og bogen forklarer det "hvorfor", som der ikke er tid til at forklare, når man på nettet fortæller om "hvordan". Men, som jeg startede med at sige, så er det bestemt ikke den første bog, som jeg ville købe.

Alt i alt en glimrende bog, som jeg godt vil anbefale - bare man husker at den er en fagbog.

PS: Bemærk at ovenstående links er Amazon Associate links - hvis du køber noget hos Amazon under et besøg startet med sådan et link, så giver de mig i størrelsesordenen af 5% i "henvisningsgebyr"; men så vidt jeg kan se, så påvirker det ikke den pris, som du skal betale. Mellem os, så har jeg beholdt mit dagjob - for ovennævnte bog vil det svare til en tier, og det er selvfølgelig B-skatte-pligtigt, så tilbage bliver nok kun, hvad der svarer til en høkerbajer. Til gengæld kan jeg med god samvittighed bruge billederne af forsiden af bogen :-).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar